Sunday 10 July 2011

Sign Malaya 555

555 rokok kertas. Enamel sign sekitar tahun 1930an . Saiz 4ft X 3ft
Saya baru collect sign yang menpunyai tulisan jawi. Inilah enamel sign yang pertama tulisan jawi yang saya dapat.
        














Sabtu di Pasar pagi, sembang kosong di kedai kopi dengan kenalan baru seorang collector. Kawan ini mengeluh pasal harga signbord yang tak terbeli. katanya alangkah best kalau dapat macam dalam program Pickers kat dalam TV.
Kawan ni tanya saya pernah sampai US ke?. 
Saya cakap pernah ada pengalaman, Pendapat saya "Program Picker tu memang best, tapi memang indah khabar dari rupa bang, penonton memang ditipu hidup hidup. kalau di pikir secara waras la..Rakyat di sana memang sudah lama mendapat pendedahan tentang dunia antik collectible ini, mungkin dah advance 40 tahun dari kita, Kita tahun ini baru sedar nak mula collect sign..mereka dah mula sejak tahun 70an lagi bang...kalau tak masakan mereka collect mengila ! mana ada harga sekeping sign 2 orang picker tu dapat beli  USD50 , dapat jual USD150 dan buat untung USD100. Ingat depa bodoh ka tentang urusan jual beli ???? .
dia beli sekeping enamel sign dengan harga sebiji tempayan kat sini saja. Hahaha.... 
sebetulnya kat sana signbord tak ada yang bawah ratus bang...semua cecah ribuan ringgit. Tambahan pula signbord ini dekat sana di kenali sebagai "Permata di Jalanan"( street of jewellery ). signbord tu di samakan dengan emas!. 
sebenarnya mereka yang memperbodohkan orang yang menonton. semuanya propaganda saja bang. mereka kan terkenal dengan benda benda macam ni. Tak payah pergi jauh la...sampai ke US, abang pergi Australia pun cukup ..dengan RM10,000 berapa keping sign abang boleh bawa balik? Rasa saya tak lebih dari 3 keping saja bang. Kalau sign kertas dan cardbord lagi mahal dari enamel.!!!


Aku memang gelak besar pagi ini....!

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam sedara.. sy ingin mencari barang2, perabot, kenderaan dll dalam sekitat 1930 untuk pembikinan filem kami

    ReplyDelete
  3. Saudara Azerool layari Blog Ipoh Station Antique Cafe. Owner dia Saudagar Azlan dan contactnya ada di dalam blog boleh membantu anda.

    ReplyDelete