Monday 4 July 2011

Rokok MERDEKA

















Rokok MERDEKA ini made in MALAYA dan lighter IMCO made in Austria
Bila made in Malaya sudah tentu dikeluarkan sebelum Merdeka.


Hari ini saya nak bercerita sedikit tentang ragam manusia. 
Rokok ini dihadiahkan oleh seorang kawan collecter pada saya.
Saya cukup berterimakasih dan memang dah lama saya mencarinya.... kebetulan kami berjumpa di Pasar pagi Ahad. biasa lah.. bila dah penat tawaf pusing pusing tengok barang, saya pun melepak kat kedai mamak. kena teh ais. 
Kebiasaannya bila bertemu dengan kawan kawan collecter soalan yang terpacul dari mulut ..dapat apa pagi ini? 
Sedang saya khusuk membelek kotak rokok MERDEKA ini , seorang Otai dealer/collector menegur saya,
Dapat apa pagi ni?
Saya pun hulur kotak rokok , ni........kata saya.
Dia ambil , tengok , lepas tu diletakkan  atas meja , katanya berapa ratus hang beli ni? , saya kata kawan bagi!!
Katanya hang dah kena tipu !!! barang ni barang baru, repro ! depa buat balik !. Dulu mana ada rokok Merdeka? aku sendiri pun tak pernah dengaq ada rokok Merdeka.. 
Sebagai orang baru dalam dunia koleksi ini ...saya cuma tersenyum, maklumlah orang baru..tambahan pula bila Otai dah cakap macam tu.. 
Sambil tersenyum..saya pun "Ya.... Ka !  tak beli bang..kawan bagi "
Tapi di sebabkan terlalu minatnya saya pada rokok ini, designnya macam Lucky Strike..terkeluar juga pertanyaan dari mulut saya pada Otai tu.
Kalau rokok ini baru ..tentu ada jual lagi ? Abang tolong belikan untuk saya ?...kalau ada 10 karton pun boleh..sapu saja... saya bagi untung kat abang..
Otai tu cakap boleh..boleh..nanti aku talipon hang.! memang ada banyak, aku boleh dapat!. Dia pun berlalu pergi menyapa kawan di meja lain.
Sampai sekarang ..dah setahun ..HARAMMMMM!!! orang Penang cakap memang Haram Jadah.!!
Walaupun baru saya ceburi bidang collectible ni, dah ramai juga saya jumpa orang yang berperangai Cerdik Teloq Pliak ni kalau sebelah utara bermaksud "Orang yang belagak tersangat pandai  walhal dirinya teramat bodoh"
Itu la kadang kadang kalau di ingatkan balik..manusia ni kena ikut "Resmi padi, Makin tunduk, Makin Berisi."
Ini ada jenis manusia yang memang aku tak paham dan aku sendiri tak akan pernah paham... 
aku rasa jenis manusia yang makan kedarah babi pun.. tak ada hati sebusuk itu!! 
Wallahualam....

4 comments:

  1. Orang baru??iye ke?rasanya mcm pnh tgk blog yg srupa ni,mgkn org yg sama tp nama je tukar..blog penuh dgn maki n kutuk org,cubalah jdkan blog tu sebagai rujukan yg baik, ni tak asyik nk sumpah org je, lihat diri kita dulu,biar sedap org membaca,jgn sbb nila setitik rosak susu sebelanga,elakkan guna bahasa kasar, tak manis org baca.. bersihkan hati dulu baru wat blog..tak rugi klu kita sentiasa positif kt orang..biar kita miskin tp kaya budi bahasa!!

    ReplyDelete
  2. TQ bro...tapi orang kampung aku cakap "PUKI MAK HANG"

    ReplyDelete
  3. Learnes,
    ko sebenarnya memang pandai,tapi sengaja mencari kebodohan.bukan ko saja yang tau sapa owner blog ni,tapi satu malaya.dah atau cara dia camni,ko lak gatal jari nak komen.aku bukan nak bela owner blog ni tapi cukuplah pengalaman aku yang lepas...jadi nasihat aku,abaikanlah pasal peribahasa yang korang amalkan seperti "resmi padi dan budi bahasa",suka atau tidak duduk diam-diam...orang kampung aku cakap PALUI (BODOH )BAH KO NI!!!.kalau ko hebat sangat juga...buat blog sendiri,kongsikan ilmu "free" yang ko ada.jangan macam sial bersorok-sorok.pandai cakap "nila setitik rosak sebelanga",kalau ko tak faham kesimpulan peribahasa tu,jangan cakap.tapi kalau ko dah tau atau tidak,ni aku nak tambah satu kesimpulan pasal peribahasa tu,ko lah ibaratkan nila!

    ReplyDelete
  4. Saya juga punya rokok MERDEKA by Djarum

    ReplyDelete