Thursday 8 March 2012

Pakai nama orang

Suatu hari di Pasar pagi di Melaka kebetulan aku sedang menunggu seorang kawan, Jadi.. aku pun pusing tengok barang barang yang dijual oleh dealer di situ. Ada seorang dealer Muda ,Aku pun tak kenal dia, diatas hamparan jualannya ada sebiji botol guli Atlas Malacca. 
Aku pun saja la bertanyakan dia " Taiko! botol ini kenapa ada guli didalam dia?"
Bestnya dia pun mula bercerita sejarah botol guli itu. Memang dia mempunyai pengetahuan tentang botol itu. Aku senyum saja tengok gelagat dealer in. Memang dia pandai bercerita.  
Tapi yang tak bestnya dia mula main tembak bila reaksi aku kurang berminat hendak beli ..katanya " kawan baik saya Mr Daud banyak collect botol dengan sign , sanggup beli botol harga ribuan ringgit dan banyak lagi dia goreng pasal nama aku. Aku cuma buat bodoh saja.
Dalam hati aku " celaka mamat ni ..aku kenal pun tidak"
Setelah beberapa ketika kawan yang aku tunggu pun menyapa dari belakang. " Daud! sudah minum? dan dia kenalkan dealer itu pada aku. Kawan dia juga.
Si dealer ini terus berubah muka.. Aku tak ada la marah dia . Cuma aku cakap " Lain kali jangan suka pakai nama orang "
Dia senyum dan minta maaf. Tapi katanya " sekarang saya sudah kenal u, sudah tak salah saya guna nama u" ok ke?
Aku senyum saja. Inilah pertama kali aku dapat tangkap orang yang guna nama aku berdepan dengan aku. selalunya kedengaran di belakang belakang saja.
Itulah sudah menjadi sifat sesetengah orang suka gunakan nama orang lain untuk kepentingan sendiri. 
Memang Sial !!!

1 comment:

  1. salam tuan.kiranya tuan ni hebat la yerk.peniaga pun guna nama tuan utk lariskan barang...

    ReplyDelete