Tuesday 17 April 2012

Ini kisah masyarakat tempat aku yang selamba tidak ambil kisah
Lepas tamat persekolahan aku berkerja di Pulau. Jadi setiap hari aku akan bermotosikal menaiki feri, dalam masa 2 tahun aku berulang alik, aku pernah sekali terserempak peristiwa orang terjun dari Feri hendak membunuh diri. 
Kalau di dalam Feri motorsikal akan di tempatkan di bahagian belakang, kebiasaannya bila feri mula bergerak kebanyakan penunggang akan duduk di atas motosikal buat hal masing masing. Suatu petang sedang aku relax tiba tiba kedengaran seorang lelaki lingkungan 30an berdiri diatas tembuk di sebelah tepi feri memekek melolong memaki hamun seorang diri hendak membunuh diri. Orang sekeliling termasuk aku terkejut tapi cuma tersenyum melihat gelagat orang itu tak angkat pot !!. Buat tak peduli.
Ada Pakcik di sebelah aku memekek " Terjun la.. kalau mau mampus..apa aku peduli". Ada Mamat lain pulak bermekek" kalau mau mampus jangan terjun tepi Feri...terjun ikut belakang feri..belakang feri ada kipas..lagi cepat lu mampus, tak payah menyusahkan orang."Ramai yang selamba gelak besar tak tunjuk rasa simpati langsung. 
Kalau tanya aku pun..P..mampus lah.... kalau hang nak mampus sangat ..aku peduli apa???.
Tapi petang itu memang Mamat itu nekad terjun ke laut tapi melalui tepi feri. Tak seorang pun dalam feri itu angkat pot. Ramai termasuk aku bantai gelak!!!. selang beberapa minit Mamat yang terjun tadi melambai tangan meminta tolong...mungkin dia telah ubah fikiran tak mau mati lagi? ..Bila feri diberhentikan Pegawai bertugas melontar pelampung keselamatan ada seorang pelancung Mat Saleh terjun ke laut selamatkan mamat itu.
Yang bestnya bila mamat itu dinaikkan kedalam feri ...ramai yang maki hamun dia kata menyusahkan orang. 
Hari itu memang baru aku nampak ramai orang di tempat aku ini yang bersikap "ada aku kisah" !!

No comments:

Post a Comment