Tuesday 10 April 2012

Anak Yatim

Kisah ini 7 tahun yang lalu pada hari ahad di tempat kerja. Kawan saya ada membawa seorang anak lelaki berumur 6 tahun bersamanya dan ditinggalkan di Crew room, disuruhnya menonton Tv sementara dia pergi masuk ke pejabat, kebetulan saya berada di dalam Crew room. 
Masuk seorang cleanner Bibik Indonesia hendak menyapu sampah bertanyakan anak siapkah ini? saya jawab anak Yatim.. Ditinggalkannya penyapu dan terus Bibik itu memeluk , mencium katanya kasihan anak ini.......dibuatkannya air minum serta diberikannya biskut. budak itu pula jenis pendiam..senyum saja. Sambil menonton Tv saya tersenyum melihat gelagat Bibik...dalam hati saya mungkin dia rindu sangat dengan anaknya di kampung. 
Sambil mengusap usap bubun anak kawan itu aku lihat bertenang air matanya katanya kasihan...dikeluarkan wang $10 dimasukkan kedalam poket anak itu.Katanya buat belanja sekolah.
Selang beberapa minit masuk kawan aku itu. Aku pun cakap kat Bibik " inilah bapa dia...Namanya Mat Yatim Mat Ali, Enginnior kat sini" Aku gelak besar..Bibik itu pun tersenyum sipu..saya ingatkan anak ini anak Yatim..aduh..... Ketawa besar dia...aku pun .."memang la..ini anak yatim...Anak Mat yatim....Tak boleh tahan aku...gelak besar
Satu hari aku senyum sendiri.

No comments:

Post a Comment